HUFIEC SZPROTAWA ZHP        

OBOZWIĄZUJĄCE  REGULAMINY, ZASADY ORAZ INSTRUKCJE 

     ·       Zasady uczestnictwa w obozie Hufca Szprotawa ZHP

·       Wewnętrzny regulamin uczestnika obozu

·       Regulamin zastępu służbowego

·       Regulamin służby wartowniczej

·       Zasady pobytu w  ośrodku obozowym Hufca Świdnica ZHP

·       Regulamin kąpieliska i kąpieli

·       Regulamin korzystania z kajaków

·       Regulamin korzystania z  boiska

·       Regulamin ekologiczny

·       Regulamin stanowiska łuczniczego

·       Zasady poruszania się po drodze w czasie marszu

·       Zasady ochrony przeciwpożarowej

ZASADY  UCZESTNICTWA  W OBOZIE HUFCA  ZHP SZPROTAWA

Zadaniem obozu jest stworzenie jak najlepszych warunków wypoczynku, tak aby aktywnie i ciekawie odpocząć po trudach roku szkolnego, aby spotkać znajomych, przyjaciół z lat poprzednich, aby zawrzeć nowe znajomości, aby poprawić swoją kondycję i zdrowie, aby cieszyć się życiem aktywnie spędzając czas na obozie. Dla obozowej kadry, a przede wszystkim dla Instruktorów-wychowawców uczestnicy obozu  są najważniejsi – uczestnicy i ich bezpieczeństwo! Wszystko po to, aby z miłymi wspomnieniami, w zdrowiu i bezpiecznie powrócić do rodzinnych domów. Stąd też między innymi niżej wymienione zasady uczestnictwa w obozie i tak:

Organizacja obozu:

Społeczność obozową tworzą wszyscy uczestnicy oraz obozowa kadra. Uczestnicy podzieleni na  drużyny obozowe tworzą  zastępy (osobno dziewczyny, osobno chłopcy) zakwaterowani są w namiotach 10 osobowych maksymalnie po 6 osób w jednym namiocie. Każda drużyna miała będzie swojego instruktora-wychowawcę, który na czas trwania obozu zastąpi rodziców (opiekunów prawnych). Drużyna będzie miała swojego przedstawiciela w Radzie Obozu, która jest ciałem doradczym i opiniotwórczym życia obozowego. Dzień obozowy podzielony jest na trzy bloki zajęć: przedpołudniowy, popołudniowy i wieczorny. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Uczestnicy obozu są samodzielni w zakresie utrzymania w porządku i czystości własnych rzeczy oraz miejsca zakwaterowania, w wyznaczonej kolejności pełnią obozowe służby. Medyczną opiekę zapewnia uczestnikom obozowa pielęgniarka-higienistka, która w razie potrzeby zleca wyjazdy na konsultację lekarską. W przypadku choroby uczestnika obozu Instruktor-wychowawca niezwłocznie powiadamia rodziców (opiekunów prawnych). Podczas trwania obozu uczestnicy powinni zdeponować pieniądze u instruktora-wychowawcy, które będą wypłacane podczas wyjść do sklepów, podczas wycieczek itp. Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za sprzęt elektroniczny, rzeczy wartościowe oraz rzeczy pozostawione przez uczestników podczas pobytu oraz w środkach transportu. Sprzęt elektroniczny, laptopy, wszelkiego rodzaju odtwarzacze, telefony komórkowe  uczestnicy zabierają na obóz wyłącznie na własną odpowiedzialność. Chyba, że zdeponują ten sprzęt u swojego wychowawcy i będą z niego korzystać w uzgodnionych godzinach a po zakończeniu użytkowania każdorazowo ponownie sami zdeponują go u instruktora-wychowawcy.

Wszyscy uczestnicy obozu mają prawo do:

 

Aktywnego wypoczynku - pełnego korzystania z propozycji programowej obozu. Korzystania ze wszystkich urządzeń rekreacyjno-sportowych znajdujących się na terenie obozu, ale wyłącznie za wiedzą i zgodą instruktora-wychowawcy. Całodobowej opieki kadry obozowej. Zgłaszania kadrze obozu  swoich uwag o programie, organizacji zajęć, obozowym menu. Wnoszenia własnych propozycji do programu obozu. Uzyskania w każdej sprawie pomocy ze strony kardy obozu. Poszanowania swoich poglądów i przekonań. Kontaktowania się komendantem obozu, z rodzicami oraz innymi osobami. Przyjmowania gości podczas pobytu na obozie w uzgodnieniu z  komendą obozu.

 

Każdy uczestnik ma obowiązek:

 

Zapoznania się  z obowiązującymi regulaminami i instrukcjami oraz ich przestrzegania, co potwierdza własnoręcznym podpisem w dniu przyjazdu na obóz. Zgłaszania swojemu wychowawcy lub pielęgniarce jakiejkolwiek swojej niedyspozycji  lub niedyspozycji zdrowia innego uczestnika. Bezwzględnego podporządkowania się obowiązującym przepisom bezpieczeństwa na wodzie, podczas kąpieli, zajęć sportowych, rekreacyjnych oraz wędrówek pieszych. Przestrzegania harmonogramu dnia (wszystkich jego punktów, nawet porannego wstawania, gimnastyki oraz ciszy nocnej). Brania czynnego udziału w zajęciach, wyznaczonych służbach oraz życiu obozu. Wykonywania poleceń kadry instruktorów-wychowawców, funkcyjnych oraz pozostałej kadry. Okazywania szacunku i kultury wobec innych uczestników oraz kadry obozu. Dbania o urządzenia i sprzęt obozowy. Za każdą zawinioną przez uczestnika szkodę na urządzeniach, sprzęcie i sprzęcie uczestników odpowiedzialność finansową ponoszą wyłącznie rodzice / opiekunowie prawni /. Dbania o higienę osobistą oraz higienę pomieszczeń udostępnianych dla uczestników obozu. Niesienie wzajemnej pomocy, a w szczególności młodszym uczestnikom obozu.

 

Uczestnikom obozu zabrania się:

 

Samowolnego opuszczania terenu obozu, oddalania się od grupy podczas zajęć. Samowolnej kąpieli, kąpieli bez nadzoru, kąpieli poza wyznaczonym kąpieliskiem. Samowolnego wypływania na jezioro jednostką pływającą. Szczegółowo kwestie kąpieli reguluje Regulamin Kąpieli. Posiadania i palenia tytoniu (w szczególności papierosów), posiadania i spożywania napojów alkoholowych, posiadania i zażywania środków odurzających i dopalaczy. Przywłaszczania cudzych rzeczy, kradzieży, niszczenia wszelkiego mienia. Noszenia przy sobie przyborów do rozniecania ognia, posiadania przedmiotów łatwopalnych, ostrych (np. noży), materiałów pirotechnicznych i innych zagrażających bezpieczeństwu uczestników. Stosowania przemocy i agresji wobec innych  członków społeczności obozowej. Używania wulgarnego słownictwa, przemocy fizycznej lub psychicznej wobec innych. Przebywania poza miejscem swojego zakwaterowania między godziną 22.00 a 6.00 rano. Wynoszenia naczyń ze stołówki poza blok żywieniowy w tym  na teren zakwaterowania. Samowolnego i samodzielnego dokonywania wszelkich napraw i konserwacji sprzętu i urządzeń bez nadzoru kadry. Wykonywania wszelkich innych czynności niezgodnych z przepisami BHP oraz przepisami przeciwpożarowymi.

 

Nagrody i kary:   

 

Za wzorowe zachowanie, pomoc i czynny udział w organizacji obozowego życia przewidywane są następujące nagrody:  pochwała instruktora-wychowawcy,    pochwała komendanta obozu,  nagrody rzeczowe. Za nieprzestrzeganie  zasad  uczestnictwa w obozie Hufca Szprotawa ZHP przewiduje się następujące kary: obozowa fucha - służba poza kolejnością, prace kwatermistrzowskie na rzecz obozu. Nagana udzielona przez instruktora-wychowawcę, nagana udzielona przez komendanta obozu z powiadomieniem rodziców / opiekunów prawnych, usunięcie z obozu i odwiezienie do domu na koszt rodziców / opiekunów prawnych oraz powiadomienie o zaistniałym fakcie macierzystej szkoły. O zastosowaniu kar i nagród decyduje  komendant obozu na wniosek instruktora-wychowawcy po zasięgnięciu opinii Rady Obozu. Kary są stopniowane, ale za  drastyczne wykroczenia, wykroczenia  zagrażające życiu i zdrowiu  mogą skutkować natychmiastowym usunięciem uczestnika z obozu na koszt rodziców – zwrot środków za niewykorzystane świadczenie w takim przypadku nie przysługuje.

  

Wewnętrzny regulamin uczestnika  obozu

NINIEJSZY REGULAMIN UCZESTNIKA OBOZU OBOWIĄZUJE WSZYSTKICH  UCZESTNIKÓW OBOZU, DO JEGO ZNAJOMOŚCI ORAZ PRZESTRZEGANIA ZOBOWIĄZUJĄ CIEBIE KOMENDANT OBOZU, DRUŻYNOWI, RADA OBOZU ORAZ TWOI RODZICE LUB PRAWNI OPIEKUNOWIE.  PRZESTRZEGANIE NIŻEJ PODANYCH REGULAMINÓW ORAZ ZASAD UCZYNI TWÓJ POBYT NA OBOZIE BEZPIECZNYM.

1.Bezpośrednim Twoim przełożonym  jest Twój instruktor- wychowawca, na czas obozu zastępuje on Twoich rodziców, należy mu się  szacunek  i posłuszeństwo. Musisz wykonywać jego polecenia. Aby nie kusić losu  zdeponuj u wychowawcy swoje pieniądze,  które będzie Ci  wypłacał na każde Twoje żądanie. W ważnej dla Ciebie, nawet najdrobniejszej sprawie, możesz zwrócić się bezpośrednio do komendanta obozu.

2.Pod żadnym pozorem nie wolno samodzielnie opuszczać terenu obozu, chodzić nad jezioro, na kąpielisko czy też samodzielnie zapuszczać się do lasu. Podczas wyjść  poza teren obozu chodzimy „trzymając się grupy”. Tak jest  bezpieczniej, a o to przecież chodzi.

TWOJE  OBOWIĄZKI:

1.     Solidnie pełnić wyznaczone służby.

2.     Dbać o dobre imię swoje i  swojej drużyny.

3.     Być aktywnym w zajęciach programowych.

4.     Być koleżeńskim w stosunku do wszystkich obozowiczów.

5.     Szanować mienie swoje, kolegów i obozowe.

6.     Napisać z obozu do domu przynajmniej dwukrotnie.

7.     Przestrzegać ramowego rozkładu dnia obozowego.

8.    Znać i stosować się do wszystkich regulaminów i zasad obowiązujących na  naszym obozie.

9.     Wykonywać polecenia przełożonych.

TWOJE PRAWA:

1.    Zgłaszania do wychowawców,  rady i komendy  obozu propozycji programowych,  uwag o obozie, jego funkcjonowaniu, rodzaju ( smaku ) przygotowywanych posiłków,

2.     Korzystania z wszystkich urządzeń obozowych..

3.     Całodobowej opieki instruktorów i wszystkich służb obozowych..

4.     Otrzymania wszystkich świadczeń przewidzianych programem obozu.

5.     Możliwości zdobycia plakietek, sprawności nagród, pochwał  itp.

NAGRODY

Przewiduje się niżej wymienione nagrody:

·       pochwała drużynowego

·       pochwała komendanta obozu

·       list pochwalny do rodziców, opiekunów,  szkoły

·       nagrody rzeczowe   

KARY

Przewiduje się niżej wymienione kary:

·       rozmowa ostrzegawcza z drużynowym

·       nagana w rozkazie obozowym

·       „list pochwalny” do rodziców, opiekunów, szkoły

·       dyscyplinarne usunięcie z obozu

KADRA OBOZOWA JEST GŁĘBOKO PRZEKONANA, ŻE NIGDY NIE DOJDZIE DO SYTUACJI ,W KTÓREJ TRZEBA BĘDZIE CIEBIE UKARAĆ.

Kary są stopniowane, jednak w przypadku wykroczeń zagrażających zdrowiu bezpieczeństwu i życiu (np. samowolna kąpiel) komenda obozu może od razu zastosować dyscyplinarne usunięcie Ciebie z obozu.

 

ZWRACAMY UWAGĘ NA OKREŚLONE NIEBEZPIECZEŃSTWA ORAZ SYTUACJE Z JAKIMI MOŻESZ SIĘ SPOTKAĆ PODCZAS TRWANIA OBOZU.

1.    Nie zawieraj znajomości z  osobami obcymi. Nie oddalaj się z nimi pod żadnym pozorem od grupy, z terenu obozu. Bywają źli ludzie, którzy proponują podwiezienie samochodem, słodycze, owoce, lody itp. potem wykorzystując Twoją łatwowierność mogą zrobić Ci  krzywdę. Jeżeli jakaś nieznajoma osoba zaczepiała Ciebie, proponując łakocie, odprowadzenie na obóz  itp. zgłoś koniecznie ten fakt wychowawcy.

2.    Staraj się wszędzie poruszać minimum po dwoje. Wychodząc  np. do stanowisk do mycia się,  latryn,  na wycieczkę, grę terenową.

3.    Poza teren obozu nie chodź nigdy samemu, bez powiadomienia i pozwolenia instruktora-wychowawcy.

4.    Nie wchodź na drzewa, nie rzucaj kamieniami, szyszkami itp. Nie baw się nożem, finką itp. Łatwo o wypadek.

5.    Zwierzęta leśne, jakie możesz spotkać  z natury są płochliwe. Jeżeli napotkasz zwierzę, które pozwoli podejść blisko siebie to istnieje podejrzenie, że zwierzę to jest chore na bardzo groźną chorobę- wściekliznę. Nie wolno do tych zwierząt podchodzić ,dotykać ich czy też głaskać. Kontakt z takim zwierzęciem  może być niebezpiecznym dla Twojego życia!

6.    Nie biegaj po terenie obozowym, szczególnie gdy się ściemnia i w nocy. Są przecież korzenie, pnie  drzew, linki od namiotów, śledzie-można się uderzyć  lub zranić.

7.    Nie rób nikomu „głupich kawałów”, kończą się one zwykle zrobieniem komuś krzywdy lub przykrości.

8.    Gdy obca, nie związana z obozem osoba, będzie wypytywała Ciebie o pewne szczegóły na temat obozu np. ile jest osób kadry, gdzie mieszkają itp. nie udzielaj  tych informacji. Jest duże prawdopodobieństwo urządzenia złośliwego kawału kradzieży czy też napadu na obóz. O fakcie spotkania takich osób należy niezwłocznie powiadomić  swojego opiekuna.

9.    Mogą zdarzyć się na obozie kradzieże. (Oby nie miały miejsca!) O fakcie kradzieży powiadomimy  policję. Jeżeli złodziejem  okaże się uczestnik obozu zostanie           z niego wydalony, poniesie konsekwencje wynikające z przepisów prawa.

10. Ze sprzętu wodnego możesz korzystać tylko za zgodą ratownika, po wcześniejszym uzyskaniu pozwolenia  swojego wychowawcy.

11.W przypadku zranienia, złego samopoczucia należy zgłaszać się do drużynowego lub  obozowej służby zdrowia. Nie wolno samodzielnie wchodzić do ambulatorium czy też do  obozowych izolatek. Nie wolno się samemu leczyć.

12.Każdy uczestnik dba o higienę osobistą. Tu, w warunkach obozowych też można    o to zadbać. Myjemy się  jednak tylko w miejscach do tego przeznaczonych.

13. Ekologia to nie tylko wielkie oczyszczalnie ścieków. To także Twoja dbałość  o swoje zdrowie, czysty obóz  czy też otaczającą przyrodę, tą najbliżej Ciebie.

14. Tak ogólnie to... bardzo polecamy myślenie o tym co i jak robisz pomimo tego, że to wakacje...

 

Regulamin zastępu służbowego

 

Za właściwe pełnienie służby przez zastęp służbowy odpowiedzialny jest instruktor służbowy.  Do obowiązków instruktora służbowego  należy:

·       pilnowanie porządku i czystości na terenie obozu-wydawanie

     poleceń w sprawie porządkowania zajmowanego terenu, namiotów itp.

·      sprawiedliwy i słuszny podział czynności zastępu służbowego między jego członków

·       sporządzenie listy wart i wywieszenie jej na tablicy rozkazów

·       wyznaczenie łącznika do służby

·       prowadzenie apelu

·       stałe noszenie przy sobie, przez cały czas trwania służby telefonu służbowego, sprawdzanie stanu naładowania baterii

·       nadzór nad przygotowaniem  opału  na ognisko w OKN / Obozowy Kominek Nienamiotowy/

·       przygotowanie sprzętu gaśniczego / wiadro z wodą, szpadel/

·       nadzór nad paleniem ognia w OKN

·       nadzór nad dogaszeniem ognia w OKN

·       inne zadania zlecone przez przełożonych

 

OBOWIĄZKI  ZASTĘPU   SŁUŻBOWEGO.

 

·       Pełnienie służby w ciągu dnia według zarządzeń instruktora   służbowego.

·       Pomoc w porządkowaniu i utrzymaniu należytego stanu sanitarnego  obozu.

·       Prace pomocnicze, wg poleceń  instruktora służbowego  przy  wydawaniu posiłków.

·       Pełnienie służby wartowniczej w tym prowadzenie rejestru wyjść i powrotów drużyn obozowych.

Regulamin służby wartowniczej

Służba wartownicza ma zapewnić wszystkim mieszkańcom obozu spokój oraz bezpieczeństwo. Pełnią ją członkowie  drużyny służbowej.  Dwuosobowe warty na bramach i dwuosobowe warty nocne, ze zmianami co 2 godziny, czuwają przez cały czas trwania służby drużyny.

Wartownikom nie wolno zejść z posterunku do momentu przybycia zmiany nowej warty.

OBOWIĄZKI WARTOWNIKÓW:
  • Stała i czujna obserwacja na wyznaczonym posterunku, dokonywanie    obchodów po terenie wskazanym przez instruktora służbowego i nocą przez instruktora ochrony.
  • Wezwanie do zatrzymania  się i skierowania do instruktora służbowego lub instruktora ochrony, osób nie będących członkami obozu .
  • W przypadku nie dostosowania się takich osób do poleceń warty - należy niezwłocznie powiadomić o tym przełożonych.
  • Nie szarp się z takimi ludźmi, nie zastępuj im drogi - kadra rozwiąże ten problem samodzielnie w zależności od zaistniałej sytuacji.
  • Bez zgody instruktora służbowego lub komendanta obozu nie wolno nikogo, pod żadnym pozorem, wpuścić na teren obozu!!!Niezwłoczne powiadomienie instruktora służbowego lub komendanta obozu o zauważeniu czegoś podejrzanego w pobliżu obozu lub na terenie obozu, gdy zachodzi konieczność zaalarmowania całego obozu /pożar, kradzież itp./

                                 

ZASADY POBYTU W HARCERSKIM OŚRODKU OBOZOWYM HUFCA ZHP ŚWIDNICA im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w NIESULICACH

1.        Właścicielem Harcerskiego Ośrodka Obozowego w Niesulicach jest Komenda Hufca ZHP w Świdnicy im. Szarych Szeregów.                   

2.        Ośrodek jest obiektem sezonowym i czynny jest w czasie trwania wakacji. W pozostałym okresie pobyty na terenie ośrodka wymagają zgody Komendanta Hufca. Podczas takich pobytów obowiązuje odrębny regulamin.  

3.        W czasie Harcerskiej Akcji Letniej odbywają się turnusy zgrupowań obozów, a każdym z nich kieruje komendant zgrupowania będący jednocześnie kierownikiem ośrodka. Pozostałą kadrę zgrupowania stanowią m.in.: programowiec, kwatermistrz, magazynierka, kierowca, pielęgniarka, ratownicy, funkcjonariusz policji, kucharki.

4.        Obozy z innych hufców organizują swój wypoczynek w ośrodku na podstawie wcześniej zawartych porozumień.

5.        Od godz. 22.00 do 6.00 obowiązuje na terenie ośrodka cisza nocna. Wszystkie przedsięwzięcia programowe organizowane w czasie ciszy nocnej muszą być zgłoszone kierownikowi ośrodka i nie powinny zakłócać spokoju pozostałym uczestnikom.

6.        Na terenie ośrodka obowiązuje bezwzględny zakaz palenia otwartego ognia (za wyjątkiem miejsca do tego przeznaczonego i po uzyskaniu zgody kierownika ośrodka), zakaz palenia tytoniu i spożywania alkoholu.

7.         Podobozy wychodzące poza teren ośrodka obowiązane są wpisać się
do zeszytu wyjść, dostępnego u instruktora programowego zgrupowania.

8.        Na terenie ośrodka funkcjonują wewnętrzne regulaminy: kąpieliska i kąpieli w jeziorze, poruszania się po drogach, ekologiczny, ochrony przeciwpożarowej i uczestnika obozu.

9.        Sprawy organizacyjne i programowe koordynowane są za pomocą grafików: kąpieli pod natryskami, godzin posiłków, korzystania z boiska, łuków, kajaków, i wiaty z miejscem ogniskowym. Wpisów w grafiki dokonuje się w pierwszym dniu obozu, a ich realizację nadzoruje programowiec zgrupowania.

10.      Posiłki należy spożywać w stołówce. Obowiązuje grupowe chodzenie na posiłki. Wynoszenie jedzenia oraz naczyń jest zabronione. Wyjątek stanowi, zorganizowane przez kadrę spożywanie podwieczorków. Na 15 min. przed posiłkiem grupa nakrywająca przygotowuje stoły dla swojego obozu.

11.     Na terenie ośrodka obowiązuje wszystkich ład i porządek. Każdy podobóz ma wyznaczony teren do stałego utrzymywania w czystości.

12.     Wszystkie wyrządzone szkody w ośrodku pokrywa sprawca, w wysokości ustalonej przez kierownika ośrodka. Właściciel ośrodka nie odpowiada za mienie pozostawione przez obozowiczów na terenie ośrodka. Na życzenie komendanta obozu kierownik ośrodka umożliwia przechowywanie gotówki w kasie pancernej.

13.      Przebywających na terenie ośrodka obowiązują ogólnie przyjęte zasady
i normy postępowania w społeczeństwie. Członków ZHP obowiązuje ponadto przestrzeganie Prawa Harcerskiego. W razie nieprzestrzegania niniejszego regulaminu lub nieodpowiedniego zachowania się, kierownik jest uprawniony do interwencji oraz wyciągnięcia stosownych konsekwencji, włącznie z wydaleniem z ośrodka.

14.     Korzystający z ośrodka mogą wszelkie uwagi kierować do Komendy Hufca Świdnica.

 

REGULAMIN KĄPIELISKA

1.          Kąpielisko jest obiektem ZHP Świdnica i otwarte jest w sezonie obozowym codziennie w   godz. 10.00-14.00 i 16.00 -18.00.

2.          Do korzystania z kąpieliska uprawnieni są wyłącznie uczestnicy zgrupowania obozów Hufca ZHP Świdnica, którzy mogą przebywać na terenie kąpieliska oraz kąpać się wyłącznie w grupach i pod opieką wychowawców.

3.          Kąpielisko jest strzeżone przez ratowników WOPR. Kolory flag oznaczają:
- biała – kąpiel dozwolona, ratownicy WOPR na kąpielisku,
- czerwona – całkowity zakaz kąpieli,
- brak flagi – kąpielisko nieczynne, brak służb ratowniczych.

4.          Leżakowanie dozwolone jest na całym terenie przyległym do kąpieliska, na plaży lub na pomoście za zgodą ratowników.

5.          Ze względu na bezpieczeństwo osób kąpiących się zaleca się wzajemną obserwację,  a  w
miarę potrzeby udzielenie pomocy i zaalarmowanie ratowników.

6.          Osoby korzystające z kąpieliska obowiązane są ściśle stosować się do poleceń ratowników.

7.          Osobom znajdującym się na terenie kąpieliska NIE WOLNO:
- przekraczać granicy strefy oznaczonej czerwonymi bojami, jeżeli nie umieją pływać,
- przekraczać granicy strefy oznaczonej bojami żółtymi (głębokość do 4m),
- wchodzić do wody wbrew zakazowi ratownika oraz w czasie, w którym wywieszona jest  flaga czerwona,
- niszczyć urządzeń i sprzętu kąpieliska,
- korzystać z kąpieli w stroju innym niż strój kąpielowy,
- zakłócać wypoczynku i kąpieli innych osób, a w szczególności: popychać i wrzucać do wody, skakać do wody, biegać po pomoście, zaśmiecać i brudzić teren kąpieliska, jeździć rowerem po pomoście,
- korzystać ze sprzętu pływającego w strefie wyznaczonej do kąpieli.

8.          Za przedmioty wartościowe pozostawione na kąpielisku i terenie przyległym ratownicy ani właściciel bazy nie ponoszą odpowiedzialności.

9.          Osoby, które zniszczyły/ uszkodziły sprzęt wodny lub urządzenia kąpieliska ponoszą odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody.

10.      ZABRANIA SIĘ:
- wędkowania na pomoście,
- pływania kajakami w obrębie kąpieliska,
- parkowania pojazdów mechanicznych w obrębie kąpieliska, boiska i na plaży,
- wstępu osobom, których stan wskazuje na spożycie alkoholu, oraz wnoszenia
i spożywania napojów alkoholowych na terenie kąpieliska i plaży.

11.      Osoby naruszające porządek publiczny lub przepisy niniejszego regulaminu będą usuwane z terenu kąpieliska, niezależnie od ewentualnego skierowania sprawy na drogę postępowania w sprawach o wykroczenia.

REGULAMIN KĄPIELI

1.     Kąpiel bez nadzoru ratownika jest zabroniona.

2.     Osoby korzystające z kąpieli zobowiązane są ściśle stosować się do poleceń ratownika.

3.     Kąpiel lub ćwiczenia w wodzie odbywają się w grupach nie większych niż 15 osób.

4.     Za ustalenie z ratownikiem kolejności wchodzenia grup do wody odpowiedzialni są  wychowawcy

5.     Nie wolno wchodzić do wody po wysiłku oraz nie wolno się kąpać na czczo lub wcześniej niż godzinę po posiłku.

6.     Grupy oczekujące na swoją kolej wejścia do wody powinny przebywać w cieniu, obserwując kąpiących.

7.     Grupy powinny przychodzić do kąpieli i odchodzić po niej pod kierunkiem wychowawców. Grupa bez wychowawcy nie będzie dopuszczona do kąpieli.

8.     Obowiązuje całkowity zakaz samodzielnego wchodzenia do wody. Nie wolno wchodzić do wody bez wiedzy i zgody ratownika i opiekuna.

9.     Przed wejściem do wody i po wyjściu z wody obowiązuje zbiórka na brzegu w celu sprawdzenia liczebności grupy. Grupa wyznaczona wchodzi do wody i wychodzi z niej tylko na sygnał podany przez ratownika.

10. Samodzielne wyjście z wody należy zgłosić ratownikowi.

11. Wychowawca grupy w czasie zajęć w wodzie powinien znajdować się w takim miejscu, z którego widziałby wszystkich kąpiących się i sam był przez nich widziany.

12. W czasie kąpieli musi być utrzymana karność w grupie.

13. Obowiązuje całkowity zakaz:

-kąpieli w maskach do nurkowania, łańcuszkach, kolczykach czy też zegarkach
i pierścionkach,

-wrzucania i wpychania do wody oraz skakania do wody,

-zanurzania się i nurkowania,

-przekraczania stref przeznaczonych do kąpieli,

-wznoszenia niepotrzebnych okrzyków i urządzania fałszywych alarmów oraz lekkomyślnych żartów.

14. Ustala się następującą sygnalizację dźwiękową:

1 – gwizdek – przekroczenie regulaminu kąpieli

2 – gwizdki – koniec kąpieli,

seria krótkich gwizdków – ” Alarm„

15. W przypadku złego samopoczucia, bólu głowy, zawrotu głowy i innych dolegliwości,   zauważenia tonięcia - należy natychmiast powiadomić ratownika.

16. Na sygnał ” Alarm ” wszyscy natychmiast wychodzą z wody na brzeg.

17. Nauka pływania odbywa się w innym czasie niż kąpiel.
 

 

REGULAMIN KORZYSTANIA Z KAJAKÓW

1.         Z kajaków mogą korzystać uczestnicy obozów wyłącznie pod nadzorem wychowawcy i podczas obecności ratowników.

2.         Kajaki, z których korzystają uczestnicy wyposażone są  w kamizelki asekuracyjne i wiosła.

3.         Pływanie kajakami odbywa się wyłącznie w zapiętych kamizelkach asekuracyjnych.

4.          Niedopuszczalne jest korzystanie z kajaków podczas silnych wiatrów.

5.         W czasie pływania kajakami należy zachowywać się zgodnie z dobrym obyczajem wodniaka i bezpieczeństwem uczestników.

 NIE WOLNO:

  • hałasować i zaśmiecać akwenu wodnego i nabrzeży

  • siadać na burcie, dziobie, rufie, a także w kajaku nie znajdującym się na   wodzie,

  • stać i kucać w kajaku,

  • skakać z kajaka do wody,

  • kąpać się w kamizelkach asekuracyjnych (kapokach) ani na nich nie siadać,

  • pływać po zmroku.

  1. Uczestnicy obozów nie umiejący pływać mogą korzystać z kajaków tylko pod opieką wychowawcy (w jednym kajaku uczestnik + wychowawca),

  2. Pływanie odbywa się po akwenie określonym przez ratowników,

  3. Na akwenie należy bezwzględnie podporządkować się decyzjom  ratowników.

  4. Należy zwracać uwagę na większe jednostki pływające i zawsze ustępować im z drogi.

REGULAMIN KORZYSTANIA Z BOISKA

1.          Boisko jest własnością KH ZHP Świdnica administrowaną przez kierownika ośrodka.

2.          Zajęcia na boisku odbywają się wg ustalonego grafiku.

3.          Nad prawidłowym korzystaniem z urządzeń sportowych i płyty boiska czuwają opiekunowie podobozów, którzy są osobami upoważnionymi
do wydawania poleceń użytkownikom obiektu sportowego.

4.          Zajęcia na boisku odbywają się wyłącznie pod nadzorem opiekunów.

5.          Obiekt przeznaczony jest do realizacji zajęć programowych Zgrupowania Obozów Hufca ZHP Świdnica.

6.          Uczestnicy obozów korzystający z boiska przed rozpoczęciem rozgrywek zobowiązani są do zapoznania się z regulaminem korzystania z boiska oraz wyznaczenia ze swojej grupy osoby odpowiedzialnej za ład i porządek
na terenie obiektu.

7.          KH ZHP Świdnica nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione
na boisku.

8.          KH ZHP Świdnica nie ponosi odpowiedzialności za wypadki powstałe
w trakcie korzystania z obiektu niezgodnie z regulaminem oraz bez nadzoru wychowawców.

 ZABRANIA SIĘ:

1.          Wprowadzania i jazdy rowerami, motorowerami, motocyklami, wózkami dziecięcymi, itp. po płycie boiska,

2.          Wprowadzania psów,

3.          Niszczenia urządzeń sportowych i płyty boiska,

4.          Wchodzenia na urządzenia sportowe w szczególności bramki i konstrukcje/ stelaże do koszykówki,

5.          Palenia tytoniu i spożywania alkoholu,

6.          Zaśmiecania,

7.          Przeszkadzania zorganizowanym grupom,

8.          Zakłócania porządku i używania słów wulgarnych,

9.          Przebywania na terenie boiska po godzinie 22.00.

 

 REGULAMIN EKOLOGICZNY           

Las stanowi prawdziwą fabrykę tlenu i filtr zanieczyszczonego powietrza. Tak jak zuch wyrasta na harcerza, tak też z maleńkiego drzewka wyrasta duże drzewo, ale trzeba mu w tym pomóc.

 Dlatego zabrania się:

·    zanieczyszczania gleby i wody w jeziorze przez mycie i pranie poza sanitariatami,

·    kopania dołów i rowów w ściółce leśnej,

·    zaśmiecania i rozkopywania gruntu oraz wylewania środków chemicznych (mydło, proszki, lekarstwa),

·    rozgarniania i zbierania ściółki oraz niszczenia grzybów i grzybni,

·    niszczenia i uszkadzania drzew, krzewów i innych roślin,

·    niszczenia urządzeń i obiektów gospodarczych i technicznych oraz znaków i tablic,

·    biwakowania poza miejscem wyznaczonym przez komendę obozu,

·    wybierania jaj piskląt, niszczenia lęgowisk, nor, mrowisk i gniazd ptasich,

·    płoszenia, ścigania, chwytania i zabijania zwierząt,

·    nadmiernego hałasowania, używania sygnałów dźwiękowych z wyjątkiem przypadków wymagających wszczęcia alarmu,

·    wstępu na uprawy leśne o wys. do 4 m,

·    wstępu na oznakowane powierzchnie doświadczalne i drzewostany nasienne,

·    wstępu w miejsca ostoi zwierząt,

·    rozniecania ognia oraz przenoszenia go poza miejsce wyznaczone do tego celu,

·    wypalania wierzchniej warstwy gleby i pozostałości roślinnych.

Nakazuje się:

·    rozbijać namioty w takich miejscach, by nie trzeba było odprowadzać wody opadowej rowkami, niszczyć roślin i krzewów,

·    poruszać się po terenie obozowym ścieżkami wyznaczonymi przez komendę obozu,

·    opiekować się nawet najmniejszymi drzewkami i krzewami,

·    brać udział w pogadankach, szkoleniach, konkursach na tematy o ochronie środowiska,

·    prowadzenie segregacji odpadów na podobozie w tym zgniatanie plastikowych i kartonowych opakowań, przed wrzuceniem ich do specjalnych pojemników lub kolorowych worków na poszczególne odpady.

 REGULAMIN STANOWISKA ŁUCZNICZEGO

Wszyscy łucznicy oraz osoby towarzyszące muszą stosować się do poleceń wychowawcy prowadzącego strzelanie.

  • Strzelanie można prowadzić tylko z wyznaczonej linii strzelań i tylko na sygnał wychowawcy (2 gwizdki).
  • Po oddaniu serii strzałów zawodnicy schodzą z linii strzelań poza linię oczekiwania odkładając łuk i na sygnał wychowawcy (3 gwizdki) wszyscy razem udają się do tarcz po strzały.
  • Strzały należy wyjmować z maty zwracając uwagę na osoby stojące obok tak by wyszarpnięta strzała nikogo nie zraniła.
  • Przebywanie przed linią strzelań nawet z boku lub obok tarczy jest zabronione.
  • Celowanie łukiem do ludzi, zwierząt i rzeczy materialnych jest surowo zabronione.
  • Nigdy nie należy strzelać w górę, by zobaczyć jak wysoko poleci strzała (spadającej strzały nie widać i może ona kogoś ugodzić).
  • Nie wolni chodzić lub biegać w poprzek toru w czasie strzelania.
  • Podczas strzelań nie wolno nikomu przebywać w pasie bezpieczeństwa (50 m za tarczami).
  • Jeśli zostaną stwierdzone pęknięcia łuku, jego ramion czy uszkodzenia cięciwy, zawodnik powinien fakt ten zgłosić wychowawcy. Dalsze używanie uszkodzonego sprzętu jest zabronione.

·       W razie jakiegokolwiek wypadku należy natychmiast zawiadomić obsługę medyczną. 

·       Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego sprawdza osoba prowadząca strzelanie przed każdymi zajęciami.

·       Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego strzelania z łuku i dba o bezpieczne przeniesienie sprzętu łuczniczego z miejsca przechowywania na stanowisko łucznicze  i z powrotem.

·       Za bezpieczeństwo użytkowników strzelnicy oraz osób im towarzyszących odpowiada prowadzący strzelanie.

·        Osobę naruszającą regulamin strzelnicy usuwa się ze strzelnicy.

 ZASADY OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ

Wskazania zapobiegawcze

  • Za stan bezpieczeństwa pożarowego odpowiedzialny jest komendant, kadra instruktorska oraz wszyscy uczestnicy obozu.
  • Każdy uczestnik obozu powinien znać przyczyny powstawania pożarów, zasady zapobiegania im oraz sposoby zachowania się w przypadku pożaru. Każdy uczestnik, jeżeli zauważy pożar lub przyczynę mogącą spowodować jego powstanie, powinien natychmiast zawiadomić o tym kadrę.
  • Na bazie są wyznaczone i oznakowane stanowiska ze sprzętem przeciwpożarowym.
  • Komendant obozu zobowiązany jest do ustalenia sygnałów i sieci alarmowej, sposobu zawiadamiania Straży Pożarnej oraz drogi i sposobu ewakuacji
    w wypadku zaistnienia pożaru. Powyższe należy podać do wiadomości wszystkich uczestników obozu.
  • W wypadku powstania pożaru należy zachować spokój i natychmiast przystąpić
    do gaszenia pożaru za pomocą posiadanego sprzętu oraz bezzwłocznie zawiadomić Straż Pożarną.
  • Po przybyciu Straży Pożarnej na miejsce należy podporządkować się rozkazom prowadzącego akcję i ściśle z nim współpracować. Po ukończeniu akcji sprzęt przeciwpożarowy, urządzenia i środki gaśnicze należy bezzwłocznie przygotować do następnego użycia.

Ustalenia porządkowe. Na obozie zabrania się:

  • Chodzenia z otwartym ogniem po lesie i posługiwania się nim (pochodnie, świece, lampy naftowe) w namiotach i innych pomieszczeniach.
  • Zaśmiecania lasu puszkami po konserwach, butelkami, szkłem, papierem itp.
  • Używania do rozpalania ognisk chemicznych środków łatwopalnych.
  • Przenoszenia i przechowywania w namiotach materiałów łatwopalnych i żrących.
  • Instalowania urządzeń elektrycznych bez udziału upoważnionego fachowca.
  • Dokonywania napraw sieci urządzeń elektrycznych przez osoby nieupoważnione.
  • Rozpalania ognisk przez uczestników bez nadzoru kadry.

Ogniska harcerskie

  • Jedynym miejscem przeznaczonym do palenia ognisk jest wiata programowa. Obowiązuje bezwzględny zakaz palenia ognisk w innych miejscach.
  • Podczas ogniska obozu należy wyznaczyć „strażnika ognia", których zadaniem będzie stałe czuwanie nad ogniskiem.
  • Po zakończeniu ogniska należy zgasić ogień, popiół zaś przysypać ziemią lub zalać wodą.

 Zasady poruszania się po drogach w czasie marszu

 W czasie wycieczki jej uczestnicy podporządkowują się zaleceniom prowadzącego wyznaczonego przez komendanta obozu.

 

1.    Uczestnicy idą zwartą grupą w szyku uzgodnionym przez prowadzącego, maksymalnie czwórkami, na przedzie grupy zawsze idzie prowadzący wycieczkę, następnie najsłabsi i najmłodsi uczestnicy, którzy nadają tempo marszu, kolumnę zamykają najstarsi uczestnicy i jeden z instruktorów.

2.    Kolumna porusza się prawym poboczem drogi lub szosy (jak najbliżej krawędzi) zajmując nie więcej niż połowę szerokości drogi. W czasie marszu należy zwracać uwagę na poruszające się po drodze lub szosie pojazdy. W przypadku gdy nie ma chodnika lub miejsca przeznaczonego dla pieszych, maszerując małymi grupkami lub pojedynczo idziemy lewą stroną drogi jeden za drugim lub, jeżeli ruch na drodze jest niewielki, parami.

3.    W miastach należy poruszać się zwartą grupą po chodnikach lub miejscach przeznaczonych dla pieszych. Jezdnię przekraczamy w miejscach wyznaczonych (pasy) lub zgodnie z przepisami.

4.    Nie wolno zatrzymywać się w miejscach, gdzie utrudniona jest widoczność tzn. na zakrętach, za  i  przed wzniesieniem, które zasłaniają widoczność nam   i kierującym.

5.    Jeżeli kolumna przekracza 20 m maszerujący po lewej stronie są obowiązani nieść latarnie białe rozmieszczone co 10 m widoczne z odległości 150 m.

6.     Nie wolno odłączać się od grupy maszerującej bez zgody prowadzącego.

7.     Podczas wycieczki lub rajdu 1 opiekun przypada na:

a)  10 uczestników przy turystyce kwalifikowanej (np. górska)

b)  15 uczestników przy innych formach.

 

Komenda obozu, obozowa kadra życzą Tobie przyjemnego pobytu  na obozie. Pamiętaj, że przestrzeganie zasad, instrukcji oraz obozowych regulaminów znacznie ułatwi spełnienie się tych życzeń.

 

POWRÓT